17 Νοε 2010

Διακοπή για διαφημίσεις; Θυμάστε; :)


Με τις διαφημίσεις έχω μια σχέση αγάπης μίσους.
Τα καλοκαίρια όταν ήμουν μικρή και βαριόμουν γέμιζα τις σελίδες των τετραδίων μου με διαφημίσεις που σκεφτόμουν εγώ, έβρισκα τα σλόγκαν, τα χρώματα που θα χρησιμοποιούνταν, τη μουσική που θα έπαιζε. Πολύ μου άρεσε να ασχολούμαι μ’αυτό για ώρες.

Δυστυχώς ή ευτυχώς κανείς δε σκέφτηκε να μου προτείνει να ασχοληθώ και επαγγελματικά με το θέμα αν και το ήθελα σε κάποια φάση.

Τότε για όσους θυμούνται οι πιο πολλές διαφημίσεις στο ΡΙΚ ήταν φωτογραφίες από περιοδικά με πλυντήρια, ψυγεία και έπιπλα. Η μοναδική διαφήμιση που θυμάμαι ότι είχε κίνηση και τη λάτρευα ήταν αυτή που’χε ένα παλαιστή του σούμο που χόρευε κουνώντας την μεγάλη κοιλιά του και εμφάνιζε πλυντήρια. Το μόνο που έλεγε ήταν «αααα ντερ τζενεραλ!» δηλαδή αυτό άκουγα εγώ, δεν ξέρω αν έλεγε κάτι άλλο.. Όποτε την έβλεπα γελούσα.

Μια άλλη που θυμάμαι η οποία βγήκε πιο μέτα και την είχα μάθει απ’ έξω κι ανακατωτά ήταν της σερενάτας «Πάνω κάτω σοκολάτα, να ποια είναι η σερενάτα. Μες τη γλύκα μες τη γεύση, δάγκωσε να σε μαγέψει. Σερενάτα του σχολείου και του πανεπιστημίου. Σερενάτα διακοσάρα, για τον Μπίλυ και τη Σάρα. Σερενάτα των γηπέδων, ενηλίκων μα και παίδων. Σερενάτα εργασίας, ξαπλωτής κι ορθοστασίας. Σερενάτα επιστημών, σερενάτα των τεχνών. Σερενάτα της τάξης, της πράξης, του ωδείου, των δύο, του ενός, του μηνός, του Νίκου, του ανηλίκου, της πίστας, της νύστας, της ωραίας, της παρέας, της ομάδος.. Σερενάτα και πάσης Ελλάδος!» Ή η διαφήμιση της Κεανίτας.. "Ζητώ!"




Από τότε ως τώρα οι διαφημίσεις έχουν εξελιχθεί πάρα πολύ. Ακόμα και κάποιες κυπριακές είναι ενδιαφέρουσες και δε βαριέσαι να τις βλέπεις ξανά και ξανά. Οι ενδιαφέρουσες όμως είναι οι εξαιρέσεις.

Οι πιο πολλές είναι βαρετές, κουραστικές και συχνά δυστυχώς ηλίθιες. Μόλις αρχίσουν ειδικά στην τηλεόραση κλείνω τον ήχο ή αλλάζω κανάλι ή το καλύτερο την κλείνω εντελώς τη ρημάδα. Όταν ακούω ράδιο αλλάζω σταθμό ή βάζω cd. 


Γενικά όμως οι σταθμοί, τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί, με μερικές εξαιρέσεις, το έχουν παρακάνει σε σημείο αηδίας. Διαφημίσεις μισή ώρα πριν την έναρξη της εκπομπής, διαφημίσεις δέκα λεπτά μετά την έναρξη και πάει λέγοντας με αποτέλεσμα να βλέπεις διαφημίσεις με διάλειμμα για λίγη εκπομπή.

Άσε που δείχνουν κάθε τρεις και λίγο τις ίδιες διαφημίσεις, που προσπαθούν να μας πείσουν για τα ίδια και τα ίδια προϊόντα που συνήθως δεν πολυπουλιούνται και χρειάζονται επιτηδευμένο σπρώξιμο. Γιατί ως γνωστό αν κάτι πουλάει δε χρειάζεται τόση έντονη προώθηση. Επειτα η καλύτερη διαφήμιση οποιουδήποτε προϊόντος είναι το ίδιο - αν είναι καλό θα πουλήσει αν είναι μάπα ό,τι διαφήμιση και να έχει δεν θα πουλήσει πάει και τελείωσε.


Όσο για τα περιοδικά; Έχουν κι αυτά ξεφύγει εντελώς. Ειδικά αν πλησιάζουν γιορτές δεκαπλασιάζουν το μέγεθος τους λόγω των ατέλειωτων διαφημίσεων. Άσε που έγινε μόδα αντί να βρίσκεται το κείμενο στα δεξιά που πάει το μάτι πρώτα, να βρίσκεται αριστερά για να μπαίνει στην καλύτερη θέση η διαφήμιση. Μου τη σπάει πολύ αυτό. Λες και το περιοδικό το παίρνεις για τις διαφημίσεις και παρεπιπτόντως διαβάζεις και κανά θέμα.


Δε λέω οι διαφημίσεις χρειάζονται τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Όμως απ'το απλό κέρδος έχουν όλα ξεφύγει κι έχουν φτάσει σε τέτοια ασυδοσία που εύκολα κι αβασάνιστα τα περισσότερα δίνουν όλο και πιο πολύ χρόνο ή χώρο για διαφημίσεις ξεχνώντας ή παραμελώντας εντελώς την ουσία.


Τι καταφέρνουν με αυτή την συμπεριφορά; Μα να μας απομακρύνουν. Γιατί δε νομίζω κανένας σταθμός να έχει σκοπό να μας κάνει να αλλάξουμε κανάλι ή να πατήσουμε το κόκκινο κουμπάκι. Άρα λιγότερες διαφημίσεις θα πετύχαιναν καλύτερα το σκοπό τους παρά αυτό το συρφετό που παρατηρείται σήμερα.


Αν αφήσουμε δε τα ιδιωτικά κανάλια, σταθμούς και περιοδικά και πάμε στα κρατικά ή τα συνδρομητικά τότε κι εκεί θα βρούμε πάλι ένα σωρό διαφημίσεις. Γιατί όμως τις βάζουν; Τα μεν κρατικά κανάλια τα χρηματοδοτούμε όλοι μας θέλοντας και μη απ'τη τσέπη μας κι άρα δε θα έπρεπε να βάζουν τόσες διαφημίσεις. Τα δε συνδρομητικά δε δικαιολογούνται αφού θα'πρεπε να αρκούνται στη συνδρομή και να μη θέλουν ένα κάρο διαφημίσεις.


Για να πω και κάτι θετικό που παρατήρησα το Άλφα τον τελευταίο καιρό: ό,τι διαφημίσεις έχει να δείξει τις βάζει πριν μια εκπομπή και ξεκινά την προγραμματισμένη ώρα αντί να αργεί κανένα μισάωρο για να δείξει διαφημίσεις. Μπράβο τους κι ελπίζω να ακολουθήσουν κι οι άλλοι σταθμοί.


Απ'την άλλη ο τρόπος που προσπαθούν να κάνουν πάσα για διαφημίσεις οι περισσότεροι στην τηλεόραση είναι τις πιο πολλές φορές γελοίος ή και κουραστικός. Κάνουν χαριτωμενιές, λένε ψέματα του στυλ "σ'ενα λεπτάκι επιστρέφουμε". Απειλούν "μην τυχόν κι αλλάξετε κανάλι" κτλ. Λες κι αν σε απειλήσουν ή σου πουν τι θα κάνεις με το τηλεκοντρολ εσύ θα υπακούσεις σαν σκυλάκι του Παβλώφ. Προσωπικά σαν αντιδραστικό στοιχείο που'χω χαρακτηριστεί κατά καιρούς, αυτό που κάνω μόλις ακούσω το "μην αλλάξετε κανάλι, επιστρέφουμε" είναι να πατήσω το κουμπάκι αμέσως και πολλές φορές πριν καν ολοκληρωθεί η πρόταση. Όχι που θα τους άφηνα!


Και το χειρότερο ειδικά στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο είναι που απ'τις πολλές διαφημίσεις και το αναγκαστικό ζάπινγκ ξεχνάω τι έβλεπα ή άκουγα και άντε να ξαναπιάσω το νόημα αν είναι καμιά ταινία. Μου'χει τύχει μάλιστα στο παρελθόν να ξεχαστώ τόσο πολύ που να μην ξέρω καν τι παρακολουθούσα, απλά να θυμάμαι αμυδρά ότι όλο και κάτι έβλεπα, αλλά ποιος ξέρει τι και που να το ψάχνω τώρα; Οπότε μένω εκεί στο νέο πράγμα που βρήκα να δω... μέχρι να κάνει αυτό διαφημίσεις και αν είμαι τυχερή να ανακαλύψω εκ νέου το πρώτο. Άσε που δύσκολα θα βρω μια εκπομπή να μου κρατήσει το ενδιαφέρον, πόσο μάλλον να βρω δυο! Μιλάμε θέλω πολύ τύχη να μου συμβεί αυτό. Αν συμβεί όμως τότε θα είναι 3 εκπομπές το ίδιο βράδυ που είναι ενδιαφέρουσες και μετά για ένα σωρό βράδυα τίποτα. Και δώστου ζαπινγκ μέχρι τελικής εξαντλήσεως ή ζαλάδας.


Ουφ τα έγραψα όλα ή σχεδόν όλα κι έβγαλα λίγο το άχτι μου - γιατί όταν άρχισα να γράφω αναγκάστηκα να κλείσω το ραδιόφωνο για να μην το σπάσω απ'τη σπαστική χριστουγεννιάτικη διαφήμιση που έπαιζε για χιλιοστή φορά. 


Και τέλος τώρα καταλαβαίνετε γιατί αποφεύγω όπως ο διάολος το λιβάνι τις διαφημίσεις στο μπλογκ μου!

20 σχόλια:

  1. a nai tis 8umamai autes pou les. einai polu asteies, auth me to sumo einai gia mia makra hlektrikwn

    den mou erxetai twra poia

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εμένα μου αρέσουν πολύ οι έξυπνες διαφημίσεις-και όλες αυτές που θυμάσαι φιλενάδα ήταν έξυπνες για αυτό τις κρατήσαμε στην μνήμη μας... κάθε χρόνο (γεννάρη? ας μας διαφωτίσει κάποιος που ξέρει!!) στην Αμερική είναι το Σούπερ Μολ όπου πολύς κόσμος κάθεται και βλέπει διαφημίσεις που φτιάχνουν ειδικά οι εταιρείες για αυτή την ημέρα και είναι εκπληκτικές! Δεσ το αυτό απο το 2008 αν θέλεις... http://www.youtube.com/watch?v=_6Ce-SJreIA

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι κυπριακές διαφημίσεις, εννοώ οι made in cyprus, είναι σε μεγάλο βαθμό χωρκαθκιό... δε διαθέτουμε τη φαντασία και το χιούμορ που χρειάζονται για να πείσουμε κάποιον για το προϊόν που προσφέρεται κάθε φορά.
    Τώρα που άνοιξες την όρεξη με τη σερενάτα, είχε ακόμα μια διαφήμιση , με τον Τάσο και την Γκόλφω, είχε πολλή πλάκα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος17/11/10, 9:26 μ.μ.

    Ν'αγιάσει το στόμα σου, για την ακρίβεια το χέρι σου, που λέγανε και οι παλιοί!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. έχεις χίλια δίκια! αυτές που είναι έξυπνες με τρελαίνουν πχ γνωστής εταιρίας κινητής τηλεφωνίας και των τζαμπο!!έχει και άλλες, αλλά δεν θυμάμαι τώρα...
    καλημέρα σου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ρίτσα την θυμάσαι κι εσύ; :)
    εγώ θυμόμουν αυτό το ντερ τζενεραλ αλλά το έψαξα και τέτοια μάρκα δεν υπάρχει. ούτε στο γιουτιουπι την βρήκα δυστυχώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ωραία Ελένη μου έχεις δίκιο οι έξυπνες σπάνια γίνονται κουραστικές. Όπως αυτοί με το 'μπανάνα' στην Ελλάδα ή της νόβας με το 'πουτ δε κοτ ντάουν' έγραψαν εποχή.
    Πάω να δω το βιντεάκι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σκουλουκούιν θυμήθηκα τη διαφήμιση με τον Τάσο και τη Γκόλφω τώρα που το λες.
    Υπάρχουν και κυπριακές κολεγίων που είναι καλές. Αυτές των τραπεζών μ'εκνευρίζουν συνήθως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΦΟΥΛΗ μ'άρεσε κι αυτή της ετζίαν με τον ταξιτζή που βριζόταν στο λονδίνο με την κοπέλα που διασταύρωνε :)
    Είναι πολλές που είναι τρομερά καλές αλλά οι περισσότερες είναι άστα να πάνε!
    καλή σου μέρα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πάντως οι σημερινές διαφημίσεις είναι στην πλειοψηφία τους ΓΤΠ προβλέψιμες, ούτε ο Καζαμίας τόση τυποποίηση. Φέτα=κλαρίνο, λακ-τζελ-αρώματα=γκόμενοι με γκόμενες, βιταμινες=μποντιμπιλντεράδες κλπ.Μιλάμε για τρελλή έμπνευση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Πράγματι είναι προβλέψιμες και βαρετές λες και έχουν πάρει διαζύγιο με τη φαντασία οι διαφημιστές.
    Καλημερούδια :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Η διαφήμιση είναι τέχνη.
    Όπως σε κάθε τέχνη όμως, έτσι και στη διαφήμιση βρίσκεις και αριστουργήματα και σκουπίδια.
    Όσο πιο μεγάλο μπάτζετ δεχτεί να ξοδέψει κάποιος για να διαφημίσει το προϊόν του, τόσο πιο καλό αποτέλεσμα θα έχει.
    Βέβαια, η διαφημίσεις έχουν target group.
    Μια διαφήμιση απορρυπαντικού κουζίνας, πχ, δεν χρειάζεται να είναι βασισμένη και σε καμιά εξαιρετική και πανέξυπνη ιδέα...
    Αφού απευθύνεται στη μέση νοικοκυρά που παρακολουθεί πρωινάδικα, μεσημεριανά και σκουπιδοσειρές, μια χαρωπή νοικοκυρούλα που καθαρίζει με χάρη τον νεροχύτη της και μαλώνει (πάντα με το χαμόγελο στα χείλη) τον άντρα της που μπήκε με τις μπότες μες στο σπίτι, will do fine! :)
    Ανάλογα με το target group που θες να προσελκύσεις, φτιάχνεις και την κατάλληλη διαφήμιση.
    Το λινκ που σου άφησε η Ωραία Ελένη τα λέει όλα!

    Φιλιά πολλά!

    ΥΓ: Κοίτα κι' αυτό...
    http://www.youtube.com/watch?v=G_fmGyK1Gns

    ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Lilith όντως όταν είναι καλή είναι τέχνη... αλλιώς άστα να πάνε!
    Φυσικά γι'αυτό καμιά φοράρ παρακολουθώ τη σαβούρα.. για να δω τα διαμαντάκια :)
    Φοβερές διαφημίσεις απ'τη Ωραία Ελένη και αυτή που μου δειξες εσύ.
    Αυτή που λάτρεψα όμως είναι αυτή με την καρδιά που βγηκε απ'το στήθος! Πολύ θα'θελα να έκανε κι η δική μου το ίδιο :)
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Δες εδώ δύο διαφημίσεις που πετυχαίνουν απόλυτα το σκοπό τους. Τόσο που πολλοί λένε οτι μόλις τελειωσουν τα συμβόλαια που έχουν υπογράψει σε άλλες εταιρίες θα πάνε συνδρομητες στην T-Mobile.

    Δύο διαφημίσεις που μας υπενθυμίζουν ότι η διαφήμιση είναι τέχνη

    http://www.youtube.com/watch?v=VQ3d3KigPQM

    http://www.youtube.com/user/lifesforsharing?v=NB3NPNM4xgo&feature=pyv&ad=7639151746&kw=t%20mobile%20heathrow

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. NdN όντως είναι φοβερές! και η βόνταφον έχει καλές κατά καιρούς. όμως πρέπει να'χει πολλά λεφτά η εταιρεία γιατί έχουν πολυ μεγάλη διάρκεια 3-4 λεπτά για διαφήμιση είναι πανάκριβα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος20/11/10, 5:26 μ.μ.

    Η διαφήμιση της Serenatas ήταν και η δική μου αγαπημένη. Μάλιστα κάναμε με τον αδελφό μου διαγωνισμό για το ποιος θα πει τις πιο πολλές...
    Και χωρίς παρεξήγηση γλυκιά μου Daisy, έχεις κάνει ένα λάθος στη συγκεκριμένη διαφήμιση εκεί που λέει "Σερενάτα της τάξης, της πράξης" του ΩΔΕΙΟΥ και όχι σχολείου λέει και μετά ακολουθεί η συνέχεια όπως πολύ σωστά έγραψες!
    Πολλά φιλιά! ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. τωρα με την κρίση...κάνουμε αμαν πάντως να δουμε διαφημιση!όσο για τη σερενάτα....την τραγουδούσε ρυθμικά όλο το σχολείο!ηταν τοπ!:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. astrofegia xaxa δίκιο έχεις! θα το διορθώσω.
    κι είχα μάθει να το λέω απ'έξω κι ανακατωτά ρε γμτ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Glayki κρίση ξεκρίση μας τα πρήζουν τα συκώτια με τις διαφημίσεις έτσι κι αλλιώς. μη σου πω ότι τώρα είναι ακόμα περισσότερες από πριν.
    τη σερενάτα όλοι την αγαπούσαμε νομίζω. μεγαλώσαμε μ'αυτη τη διαφήμιση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Πες κάτι, ή μάλλον γράψε αυτό που σκέφτεσαι! :)

Επαναπροσδιορισμός

Κάποιες φορές χρειάζεται να συμβεί κάτι πολύ ακραίο, για να συνειδητοποιήσεις τα πραγματικά σημαντικά πράγματα και ανθρώπους στη ζωή σου και...